HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2008.04.08. 21:14 Gyagilev (törölt)

Flamenco magyarul

Címkék: kult kultúra tánc flamenco rőthy krisztián sovák anna szabó zoltán


A flamenco rengeteg zenei stílusra volt hatással. Sokfajta fúzió alakult ki, rengetegen szerették meg ezt a műfajt világszerte úgy, hogy valami könnyedebb formáját hallották először, megtetszett nekik, aztán nem volt megállás Camarónig. Ennek fényében sokszor eszembe jutott, hogy milyen is lehetne vajon, ha a flamencot magyar népzenével kevernénk.

Aztán nem tettem az ügy érdekében semmit, több okból kifolyólag (pl.: nem tudok magyar népzenélni, annyira flamencot sem, hogy, meg egyebek is talán). Ellenben velem Sovák Anna tett. Megalakította a Sacreo Flamenco nevű együttest, akikkel többnyire magyar népdalokat játszanak flamenco zenére. Mivel összesen egyszer hallottam őket, akkor is egy kiskocsmában, pár sör és rengeteg lelkes ember társaságában, objektív véleményre egyelőre nem futja. Amit teljes bátorsággal le merek írni: a kezdeményezés nagyon tetszik, szerintem van jövője, az ötlet zseniális. Szükség lenne egy cajónosra, nagyot dobna a produkción, továbbá rendszabályozni kellene a taps-alakulatot (mint már említettem többek között itt, meg itt is, alapvető fontosságú egy flamenco előadáson az alapritmus), értsd: inkább két ember tapsoljon, ne négy, de ők pontosan. A többiek pedig akármilyen lelkesek, ne tegyék. Ellenben a Flamenco por Flamenco előadásával a Fringe fesztiválon, Rőthy Krisztián úgy tűnt, hogy nagyon élvezi, amit csinál, beletesz apait-anyait. És a legfontosabb észrevétel: Szabó Zoli túl keveset táncol.

Tehát összességében nagyon pozitív a kép, csak így tovább. A végére egy kis apróság, ami nem flamenco, de nagyon sokat számít: honlap. Van nekik, de nem érhető el a www.sacreoflamenco.hu-n. Ha pedig odatalálok nagynehezen, ne az fogadjon a belépőoldal után, hogy "fellépéseket vállalunk igény szerint előzetes egyeztetés alapján.", hanem valami olyasmi, amiből azt gondolom, hogy ezt élvezetből csinálják. Továbbá nem négy embert láttam a Rézmál kávézóban a színpadon, itt viszont négy tagot írnak. Akkor most ki a tag és ki nem? A fotók is elég amatőr benyomást keltenek (életlenek, nem egységes stílusúak, stb.). Tehát az interneten való megjelenést át kellene gondolni. Az élőben keltett jó benyomást ne tegye tönkre egy összecsapott információs oldal.


6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr2417464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kuszi 2008.04.09. 07:57:47

Visszatérő vita, ezért újra lecsapok a lehetőségre.
Nem "rendszabályozni kellene a taps-alakulatot", hanem csak kicsit még gyakorolni, hangolni, mindenkinek. A flamenco-ban a ritmustaps az éppen nem táncoló, nem gitározó, nem doboló hozzájárulása ez, kifejezési lehetőség, hogy a kint lévő ne legyen magába zárva. Világos, hogy lehetnek egy számban megírt részek, és azt tudja, akinek tudnia kell, de ne állítsuk le a többieket.
Inkább tanulja meg mindenki jól, és akkor bele tud tenni finoman valmait, amitől sokkal több lesz.
Kivételek (mert vannak) 1 ének 1 gitár felállás, amikor ének szüneteiben az énekes magának üti, vagy bulerias fiesta amikor mindenki nyomja izomból, ez a másik vége. De ha előre megegyezve csak két ember üti, vagy három, az szerintem még csak egy minimum, egy alap, váz. A palmas mint hangszer ennél többet tud, nem is beszélve a közösségi jellegéről, a bevonás képességéről.

A mondott előadáson ott voltam én is.

Kifejezetten tetszett a lassú buleriasok alatt a tompa kattogás, és hogy több hang szólt. Egyetlen furcsa volt, amikor Virág élesre váltott, de csak egyedül - nem volt ellenpontja, ami megtámasztotta volna. Egyedül is lehet kontrázni, de minek? :)

No, és a közönség is bedolgozott derekasan - az is nagyon jó volt.

Úgyhogy én nem lennék ilyen szigorú ebben. Inkább azt mondanám - mindenki gyakoroljon minél többet, legyen nagyon ügyes, jó, pontos, jó tapsolt hanggal, világos tompával és élessel - és akkor bárhova beülhet és hozzá tud tenni, és ha eleget flamenco-zott pár extrém esettől eltekintve érezni fogja a kiállásokat, egyebeket.

üdv
R

Betti · http://cinco.extra.hu 2008.04.10. 09:01:44

én is ott voltam :)

elősször is nagyon tetszett, ahogy Anna énekelt! jó ötletnek tartom a magyar szöveggel próbálkozást, mert ha az ember érti, miről szól az ének, jobban át tudja élni. és valahogy annyira jól megcsinálták a számokat, hogy néhol fel sem tűnt, hogy nem spanyol :)

a táncos oldal:
Dia az első számban nagyon tetszett. szépen kidolgozott mozdulatai voltak. a bulerianál viszont úgy éreztem, hogy kicsit bizonytalan, és talán ez a palo nem áll hozzá olyan közel.

Bea és Zoli közös tánca szintén nagyon tetszett! jól mutatott a színpadon egy fiú meg egy lány :) volt köztük kommunikáció, játszottak egymással.
Zoli sokat fejlődött, mióta utoljára láttam. magabiztos volt, a kopogás és a mozdulatai is a helyén voltak!

Bea: oda vagyok! technikailag szerintem kifogástalan! ahogy táncol, abban pedig az tetszik, hogy nem egy nőies ömlengés, hanem határozott, stílusos, tudja hol fogja meg, és hol engedje ki. érett és (bocsánat a kifejezésért) asszonyos!

az it tetszett a produkcióban, hogy váltakoztak a zenés és táncos számok! volt idő pihenni, mind a táncosoknak, mind a közönségnek :)

az egész nagyon pozitív élmény volt

Dia 2008.04.13. 18:22:11

Betti, miben tűnetm bizonytalannak? Pontatlan volt, vagy a fejkapások nem voltak a helyén? Én akkor nagyon jól éreztem magam, és egyáltalán nem éreztem bizonytalannak, viszont most sikrült egy felvételt megnéznem a Frige-es előadásunkról, és magam sem vagyok megelégedve-az első számmal sem- de nem akarok magamról kritikát írni, inkább igyekszem változtatni.Szóval, tudom, hogy rég volt, de meg tudod pontosan mondani, hogy mi okozhatta a bizonytalan érzést? Vagy bárki aki látta és hasonlóképp élte meg! Különben nem gondolom, hogy nem állna közel hozzám a bulería mint palo, de ha így is volna, akkor is elvárnám magamtól, hogy jó legyen a végeredmény. Talán alkatilag túl könnyed vagyok egy buleríához, jobban a "földhöz kéne tapadnom"?
Dia

Betti · http://cinco.extra.hu 2008.04.14. 08:58:01

inkább a mozdulatokra gondoltam, nem a kopogásra. kicsit kapkodósnak éreztem, mint mikor az embernek nem jut eszébe egy lépés, és próbálja kitölteni az időt! én is sokszor kapkodom, mert gyors a szám, fel vagyok pörögve stb. azt hiszem az idő kitöltésre kellene figyelni. hogy ha gyors a szám, akkor kevesebb mozdulatot, de azt végigvinni, nagyban!

én is szívesen megnézném a Fringe videótokat, mert az ottaqni előadást nem láttam :(

Éva 2008.04.14. 10:44:40

Dia!

Én láttalak Benneteket a Fringen és szombaton a Fonóban is. Szerintem a karodra kéne több figyelmet fordítanod, mert hajlamos vagy lecsalni a mozdulatokat, elkened, nem elég határozott, és a kar az nagyon látszik ezáltal sokat tud javítani vagy rontani egy produkción.
Örülök, hogy van olyan is, aki nem megsértődik egy kritikán, hanem tanulni szeretne belőle!

Dia 2008.04.14. 14:28:17

Köszönöm, rajta vagyok.
Dia
süti beállítások módosítása