HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2008.11.13. 20:15 Gyagilev (törölt)

Miért kell ez? Elfújta a szél - Opera

Címkék: kult kultúra tánc balett operaház keveházi

Filmet, regényt táncelőadássá alakítani nem egyszerű feladat. Jellegéből adódóan a tánc nem alkalmas bonyolult, szövevényes történetek elmesélésére, ellenben tökéletesen képes emberi kapcsolatok, érzések, hangulatok ábrázolására. Tehát célszerű olyan regényt/filmet választani, aminek nem túl bonyolult a cselekménye, vagy ha igen, kiemelni a műből egy részletet, több szálon futó cselekmény esetén egy szálat és azt kibontani lassan, mélyen.

Zseniális példa a bonyolult történet táncszínpadra alakítására például Seregi László Szentivánéji álma, vagy Pártay Lilla Anna Kareninája. Ezért is megdöbbentő, hogy Pártay ez esetben, az Elfújta a széllel hogy lőhetett ennyire mellé.

Érthetetlen a cselekményvezetés. Nem csak a szinopszis elolvasása nélkül, hanem akkor is, ha az ember előre, minden szünetben alaposan áttanulmányozza, mit is fog látni. Olyan jelenetek próbál a koreográfus előadatni a táncosokkal, mint "Johnt kinevezik a fűrészüzem élére". Nyilván sikerül. A néző csak kapkodja a fejét jobbra-balra. Talán, ha feliratoznák a történetet, az segítene. Rengeteg a kényszerszünet, amikor a nézők a sötétben azt figyelik, hogy a néma csöndben a díszletezők hogy pakolnak ki s be. Nem lehetett volna a zenét ilyen helyeken néhány ütemmel megtoldani? De szerencsére van példa az ellenkezőjére is: lendületes, hangos, energikus zene, függöny fönt, fényárban úszó színpad, de nem történik semmi. Oka? Ki tudja. Persze ezek csak példák, szinte minden jelenetben van valami, ami nem működik, unalmas, esetleg sietős... Ennyit a dramaturgiáról.

A főszereplő, szegény, legalább tízszer öltözik át, mintha ezzel javítani lehetne az előadáson. Nem lehet. Mivel a darab ennyire érthetetlen, értelmezhetetlen, rosszul megkoreografált, nem is lehet semmit mondani a táncosokra (a nevüket sem írom ide, nehogy rossz fényt vessen rájuk, hogy szerepelnek ebben a csodában). Azért egy táncost mégis megemlítek: Keveházi Krisztina kurtizánja csapnivaló. Táncosként nem áll a helyzet magaslatán, színésznek meg nem színész. Nem csábított el. Sőt.

A pontot az i-re a másorfüzet teszi fel. A következő posztban részleteket fogok közölni belőle, tanulságos olvasmány lesz.


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr100767739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.