HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2008.10.04. 10:56 Gyagilev (törölt)

Random Dance Company - Trafó. TÁNC

Címkék: kult kultúra tánc balett trafó modern tánc random dance wayne mcgregor

A Random Dance Company Entity című darabját adta elő a Trafóban. Ez a mű egy sorozat része, melyet Wayne McGregor, a társulat koreográfusa a tudomány és a művészet különböző területein alkotó emberekkel együtt hoz létre. Ez darab a pszichológia, a neurológia, a nyelvészet, az ember-számítógép interakció és a robotika területein foglalkozó szakértőkkel készült, a koreográfus központi kérdése az volt: mit is jelent valójában embernek lenni?


A darab két nagyobb szakaszra osztható, ha az ember mindenáron elemezni akar. Az elsőben tiszta tánc, nincs játék a díszletel, a jelmezzel, a fénnyel sem sok. Adott egy maréknyi zseniális táncos, akik fekete alsóban, fehér trikóban táncolnak. Egyszerű. A darab nyelvezetének alapja valahol mélyen a klasszikus balett, de csak néha tűnik fel a maga tiszta formájában (egy-egy kettősnél pillanatokra megjelent a klasszikus partnerolás, mintegy kikacsintás, néhol ennek ironikus változata, ahol a nő partnerol a férfinak). Rengeteg a parafrázis (kis képzavarral szólva) és nagyon sok a teljesen újszerű, egyedi mozdulat. Szemmel láthatóan a koreográfus táncosokra lebontva készíti a mozdulatokat, megkeresi az egyedi képességeket, stílust és arra építi fel az egész darabot.

A második részben szerepet kap a háttérben látható emelőszerkezet. Absztrakt, néhol lüktető szövethez, máshol matematikai törvények grafikai leképzéséhez, néhol semmihez sem hasonlítható abrákat vetítenek rá. A táncosok is vetkőznek, csak fekete nadrág (a lányokon fekete top is) marad. A táncteret először az aranymetszés szabálya alapján tagolja a fény, ami a táncosok térbeli mozgását befolyásolja, majd különféle matematikat ábrákat vetítenek a táncosok lába elé, amiknek tekeredését, vagy épp geometriai tisztaságát mozdulatokkal próbálják visszaadni. A zene is más, modern, elektronikus hangkavalkáddá változik.

Szólók, kettősök, csoportos táncok váltakoznak végig a darab során. Nem látunk  történetet, nincs előre megtervezett gondolati ív, legfeljebb bennünk alakul ki valamiféle reflexió az egyes epizódok szemlélésekor. Talán az egyik leghatásosabb rész, amikor a háttérben az élet lüktetésével játszott a videó, a zene lágy, halk és a színen férfi-nő párosa táncolt egymással, tekeredett egymásba, vonzás-taszítás, erotika az utalások szintjén. Hiába jönnek közben mások is a színre, nem kerül ki a páros a középpontból. Ilyen lehetett az élet születése valamikor az ősóceánban.

Tökéletes, a kortárs tánc magasiskoláját bemutató előadást láthatott, akinek sikerült bejutnia. Pontos, szép mozdulatok. Csak az a gondolat nem megy ki a fejemből, hogy miért kellett ehhez tudományon-művészeten átívelő összefogás? Nem éreztem a darab során, hogy gondolatilag bármivel is közelebb jutnék a fent említett kérdés megválaszolásához. A különböző matematikai-fizikai összefüggéseket mutató ábrák segítségével történő improvizáció, az ezeken történő tánc nem vitt közelebb ahhoz, hogy honnan ember az ember és meddig is pontosan. Lehet, hogy a koreográfus úgy gondolta, hogy ő megpróbálja megkeresni a választ és közben inspirációk érik, amiket majd átültet táncba? Mindenesetre a darab sikerült. Ha nem olvasom el a háttérinformációkat, ez a bekezdés az első mondatnál véget érne.

Még valami a végére: Trafó, két előadás, az kb. hatszáz ember. Világhírű együttes. Zenére fordítva mondjuk Rolling Stones a Petőfi Csarnokban. Miért csak ennyi előadás? És miért itt? Vannak nagyobb színházaink. Vagy hazánkban nincs érdeklődő? Csak a Trafó telik meg, a saját bejáratott közönségével, nem érdekelne valakit még esetleg?


2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr97695575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frisky 2008.10.07. 16:26:49

Volt szerencsém már Londonban is látni őket,többször is és egyre magasabb szinten dolgoznak azt kell mondjam.

S méginkább azt érzem,hogy nagyon nem az történik itthon a kortárs szcénában aminek kellene.
Mert lehet ezt így is csinálni ahogy ők.Nincs benne ördöngősség.
Ontjuk a képzettebbnél képzettebb táncosokat a jobbnál jobb koreográfusokat és végeredmény mégsem ekkora átütő erejű mint ez a darab vagy ha úgy tetszik mozgásrendszer.

De egy éven belül újra jönnek tehát lehet mit pótolni annak aki nem volt ott.

Ha hasonló stílust keresnénk itthon azt mondom nincs.Egész pontosan már nincs.Kun Attila külföldre szerződésvel megint szegényebbek lennünk valamivel és valakivel.Legfőképp egy olyan irányzattal ami egyedülálló volt itthon.

Gyagilev (törölt) · http://lattam.blog.hu 2008.10.09. 09:30:37

Hasonló stílus tényleg nincs. Sajnálom, hogy Kun Attila ismét külföldön, de ha elolvasod az ellenfeny.hu-n lévő interjút, érthetővé válik a döntése... Talán, ha legközelebb jön, tovább marad.