HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2008.05.05. 10:49 Gyagilev (törölt)

Bernarda Alba - Táncfórum 2008

Címkék: kult kultúra tánc modern tánc táncfórum 2008 barta dóra

A Táncfórum 2008 nyitóelőadásáról írtunk már itt és itt, most az estéről szóló harmadik, egyben utolsó írás következik.
A második darab előtt negyven perc szünetet kellett végigvárnia a lelkes közönségnek, ami sajnos később kicsit megbosszulta magát. A szünet után Barta Dóra koreográfiája következett. Ez a mű Federico Garcia Lorca: Bernarda Alba háza című művéből készült és a Didoval szemben több-kevesebb hűséggel követte Lorca drámáját.


A díszlet jellemzően vörös-fekete, nyomasztó. A tér jóval tágasabb, mint az első darabban, két részre osztható. A színpad első fele a ház belseje, a hátulja a kinti világ. Közte egy műanyaglapokból álló függöny, melyen a halott arcának stilizált képe jelzi, mi az, ami elválasztja a bentieket a kinti világtól. A jelmezeket is rengeteget használja a koreográfus, sokat segít a nézőnek az értelmezésben a ruhákkal való játék. A darab elején kiosztott fekete kabátok bezárják a ház lakóit saját magányukba. A darab folyamán minden lelki történés végig követhető a jelmezek változásain, jó példa erre Adela, a legkisebb lány többszöri lázadása: egyszer a fekete köntös nélkül, egyszer pedig teljesen új, zöld ruhában jelenik meg (nagyon hatásos ez a nyugalmat sugárzó szín az egyébként feszültséget és szomorúságot sugárzó díszletek, jelmezek között). Persze a zöld ruha sorsa nem kérdéses, testvérei és anyja visszaöltöztetik Adelát, a menekülés lehetetlen.

Több apró eltérést találtam a dráma és a táncmű között, amik azonban komolyabb jelentéssel is bírhatnak. Először is Pepe el Romano Lorca drámájában nem jelenik meg egyszer sem, mégis ő a legtöbb cselekmény okozója. Ez táncszínpadon nem nagyon kivitelezhető, ezért Barta Dóra beleírja a koreográfiába őt is. Másrészt Bernarda Alba az irodalmi műben pisztollyal lő a Pepe el Romano után, a színpadon viszont hatalmas, nehéz kövek esnek rá a ház asszonya intése nyomán. Köveket az égből ember nem dobálhat senkire, tehát itt a címszereplő valamiféle istenné, ember feletti lénnyé nő, ami a házból való menekülés esélyét teljesen megszünteti. A harmadik ilyen jelenet Adela halála. A drámában elmenekül és öngyilkos lesz, a koreográfiában a testvérei ölik meg. Én ezt a változást úgy értelmeztem, hogy valójában itt az öngyilkosság lelki okait jeleníti meg a koreográfus.

A darab táncnyelve – mivel történet is zajlik a színpadon – néhol pantomim-jellegű elemeket is tartalmaz, de nagyrészt egy sajátos, kortárs mozgásformákkal teli koreográfusi világot ismerhetünk meg. A pantomim-tiszta tánc keverék nagyon jól sikerült, a darab cselekménye mindenhol érthető, viszont sehol nem éreztem azt, hogy ez a tánc rovására menne. A táncosok színészként és táncművészként is megállták a helyüket, külön kiemelném Kulcsár Noémit, Barta Dórát és Rubi Annát. A darab vége felé éreztem ugyan egyszer, hogy kicsit hosszúra nyúlik, de türelmetlenségem inkább betudható a negyven perces szünetnek, mint a darabnak.

Jó volt látni a teltházat, pótszékekre (azaz pótpárnákra) is szükség volt, hogy a sok érdeklődő helyet találjon magának. Csak remélni lehet, hogy ha nem premier és nem Táncfórum nyitóelőadás zajlik, akkor is ilyen szép számban lesznek majd nézők. Az előadás végén felmerülő kérdés: tényleg ennyire sötét a jelenünk? Miért csak borongós, szomorú, kétségbeesett témákhoz nyúlnak kortárs alkotóink? Nincs semmi, ami jókedvre hangolná őket?


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr63454551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.