HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2008.04.06. 12:28 Gyagilev (törölt)

Flamencológia - Fringe

Címkék: kult kultúra tánc flamenco fringe bucsás györgyi kozma richárd

Ígéretem második fele következik az alábbiakban.

Az Abrazo Mortal című előadással abban az ideális állapotban találkoztam, hogy nem volt szinte semmi előzetes elképzelésem, mit kapok majd. Bucsás Györgyi együttesének, a Compania de la Rubianak az előadására sajnos nem sikerült így beülnöm.

Az együttes összetétele három palmero hölgy, egy gitár, egy fuvola és két táncos.



Az előadás címe - Flamencológia - egy létező szó, a flamenco történetét kutató tudományág neve. Ebből arra következtet az ember, hogy valamiféle bemutató, magyarázó jellegű előadásra kerül majd sor. Ezt támasztja alá a műsorról írt pár mondatos ismertető is. Valójában az ismeretterjesztés annyiban merült ki, hogy az egyik tapsos hölgy egy papírról a számok között felolvasott különféle szövegeket. Mindegyikben közös volt, hogy általános információkat ugyan tartalmaztak a flamencoról, de sajnos nem a kellő figyelemmel fogalmazták meg őket. A néhol döcögő mondatokon kifejezetten rontott a felolvasás módja. Sajnos senkinek nem jutott eszébe, hogy amennyire a színpadon való táncot tanulni kell, hogy élvezhető legyen, úgy a színpadon való beszéddel is ez a helyzet. Megérte volna keresni valakit, aki tanulta, hogy lehet írásban, vagy fejben jól hangzó mondatokat úgy elmondani a közönségnek, hogy az hozzátegyen az előadáshoz.

A köztes magyarázó szövegeket leszámítva egy hagyományos jellegű előadást hozott létre az együttes, sajnos elég sok hibával. Először is alábecsülték a ritmus szerepét (mint hazánkban oly sokan). Tudom, hogy ritka madár felénk a cajónos (cajón - flamencoban gyakran használt doboz alakú ütőhangszer), de nélküle még nincs veszve a produkció. A taps azonban nélkülözhetetlen. Ráadásul ugyanúgy tanulni kell, mint a táncot (vagy a beszédet). A műsorban szereplő három hölgynek (Juhász Krisztina, Skrabik Györgyi, Bencsik Andrea) ezt valószínűleg senki nem mondta, vagy még nagyon az elején járnak, de nem nagyon mondható az, hogy szépen, pontosan, egyszerre, szép hangszínnel biztos alapot adtak a táncosoknak-zenészeknek. Sőt. Inkább pontatlannak, néhol kaotikusnak tűnt kíséretük. Innentől kezdve mindenkinek nagyon nehéz dolga volt. Kozma Richárd ezt figyelembe véve jól oldotta meg feladatát: gitározott, azt, amit kértek tőle. Nem okozott forradalmat a flamencoban gitárjátékával, de amit lehetett, megtett a jó ügy érdekében. Kanyó Dávid fuvolajátékával színesítette ugyan a számokat, de ezzel sokat nem lehetett javítani rajtuk.

Bucsás Györgyi nekem kifejezetten csalódást okozott. Rég láttam táncolni, de a legutóbbi alkalom óta nem hogy fejlődött volna, ezen az estén kifejezetten kiábrándító produkciót nyújtott. Ritmikailag még nem nagyon volt problémám a számokkal, azonban én személy szerint azt láttam a táncosnőn, hogy a lépésekért küzd, néhol egy-egy begyakorolt (és néha félresikerült) gesztussal próbálja hihetővé tenni a produkciót átélés helyett. Talán kevés volt a próba. Ráadásul amikor ő is próbált segíteni a palmeroknak kiedrült, hogy a taps terén sincs kifejezetten a csúcson. Nem gondolom, hogy Györgyi ennyit tud. Akkor viszont nem értem, miért csak ennyit tett ebbe az előadásba?
Karaszi Margarita más okból kifolyólag okozott csalódást. Szemmel láthatólag nem kigyakorolt, összecsapott koreográfiával állt a színpadra. Érthetetlen számomra, hogy miért vállalja ezt, miközben ennél ő sokkal jobb tud lenni. Technikája ennél jobb, gondolom csak a próba nem volt elég. Kell ez? Ha nem megy, nincs rá idő, nem próbálok és tudom, hogy többre vagyok képes, nem rontom a saját presztízsemet egy ilyen előadással...

Alapvető probléma volt a műsor szerkezetével is. Úgy tűnt, hogy a számok közötti kényszerű, öltözködéssel töltött szünetet a már említett szövegekkel akarják kitölteni. Vagy soha nem próbálták el végleges formájában az egész produkciót, vagy valami hiba csúszott a számításaikba, mindenesetre a felolvasás végetértével a közönség eggyéforrt a zenészekkel: együtt vártuk Györgyit. Kézenfekvő lett volna, hogy a színpadon ülő öt ember játszik addig valamit mondjuk, ha már úgyis itt vannak és értenek hozzá, például flamencot. Valamiért ez nem történt/történhetett meg. Kár. Ha lett volna ilyen, talán többet lehetne mondani a gitárosról és a fuvolistáról, akik kívülről a körülmények áldozatainak tűntek.

Hogy mondjak valami pozitívumot is: ezen az estén megszületett a magyar jaleo (bekiabálás, biztatás). Egy nagyon lelkes és némi alkoholos befolyásoltság alatt álló úriember kissé szokatlan kurjongatásaival, bíztatásával ("Nem rossz, nem rossz!" "Finooom!") egyedül több életet vitt az előadásba, mint a színpadon lévők összesen.


3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr49413418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Betti · http://cinco.extra.hu 2008.04.07. 13:13:59

Györgyiékről:

az első szám nagyon tetszett! szép volt a koreográfia és látszott, hogy ki van gyakorolva. izgatottan vártam a többit!

utána viszont lefelé ment az egész, egyre jobban szétesett.

Györgyin azt láttam, hogy már máshol van.
a Margaritával közös számukon pedig az érződött, hogy nincsenek együtt, és Margarita bizonytalan volt a koreográfiában. valószínűleg keveset próbáltak közösen.


a zenei oldal:
Ricsi változatosan és szépen játszott, a fuvola pedig feldobta a hangulatot, szinesítette a számokat.


de egy nagy hiba volt szerintem az előadásban: a számok közötti szünet!
nem lett volna olyan fontos átöltözni (nem is nagyon vettem észre, hogy milyen ruhát vett át Györgyi), de ha mégis akart öltözni, úgy kellett volna kitölteni az időt, hogy biztosan visszaérjen. sok idő telt el úgy, hogy semmi nem történt a színpadon.

Skrabik Erika 2008.04.28. 01:10:37

S Skrabik Györgyi milyen vokt? Sajnos, én nem láttam, sőt még vele sem találkoztam-életemben egyszer sem!, holott fél-unokatestvérem! Jó lenne látni egy felvételt, ha van valakinek! Köszike!

Gyagilev (törölt) · http://lattam.blog.hu 2008.04.28. 10:35:42

Tánc szempontjából kérdezed? Összesen annyi maradt meg bennem a három lányról, hogy szerintem még nem értek meg a színpadra, nincs még mögöttük az a biztos technikai háttér, ami szerintem ehhez elengedhetetlen, de Bucsás Györgyi döntött így, az ő tanítványai, biztos másképp látja.