HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2008.03.14. 14:11 Gyagilev (törölt)

Szenvedély - Opera

Címkék: kult kultúra tánc balett operaház modern tánc pazár krisztina boros ildikó

Az Operaház balettegyüttese nyit a kortárs tánc felé. Valami ilyen üzenetet próbál sugallni Keveházi Gábor, a balettigazgató. Ennek örömére műsorra is tűz három darabot, melyből egy tényleg kortárs (Bozsik Yvette: Menyegző), kettő meg legalább húsz éves (Fodor Antal: A nő hétszer, Markó Iván: A nap szerettei). Honlapja van az estnek, ami egy kellemes meglepetés számomra.


Bozsik koreográfiája nagyon tetszett, erős, tömény, jó. Az est legjobban sikerült darabja. Két problémám azért volt a látottakkal. Egyrészt nagyon sajnáltam, hogy a koreográfus jellegzetes, apró mozdulatai eltűntek az Operaház hatalmas színpadán. Ezt tetézte még az is, hogy a darab jelentős része nem a színpad elején, hanem a közepén, kissé megemelve játszódott, ami még növelte a távolságot a néző és a látvány között.
A másik gond az volt, hogy nagyon látszott a táncosokon, hogy nem ehhez a mozgásvilághoz vannak szokva. Bozsik mozdulatai leestek a táncosokról. Próbálkoztak értelemmel, érzelemmel megtölteni, de általában csak az igyekezet látszott, eredmény nem. Még valami, de ez nem a koreográfia és az alkotó hibája: sajnos az Operaház balettkara ritmusérzékével komoly problémák vannak. Ritkán sikerül egyszerre mozdulniuk, általában azonban nem. Most épp nem sikerült. És ennél a darabnál, ami sokszor kifejezetten épít az egyszerre végzett mozdulatok erejére, ez rengeteget vesz el a végeredmény értékéből. A díszlet (Khell Zsolt) és a jelmezek (Velich Rita) zseniálisak, minimalista, funkcionális jellegűek, sehol nem öncélúak. Tökéletesen egészítik ki az előadást.
A főszereplő Boros Ildikó ezen az estén ismét nagyon tetszett, eddig is a kedvenceim közé tartozott, ott is maradt. Meg kell említeni párját, Kerényi Miklós Dávidot is, aki technikailag és színészileg is jól oldotta meg a feladatát.
Az darab Sztravinszkij Les Noces címűzenéjére készült. Felmerül a kérdés, hogy ha az Operaháznak vannak énekesei, meg zenekara, akkor egy ilyen bemutatóra miért nem tanulták meg ezt a művet? Rengeteget dobott volna az egyébként is jó koreográfián.

Fodor Antal A nő hétszer című darabjának címe átverés. Ugyanis nem hétszer, hanem ötször. Hogy ennek mi az oka, majd megkérdezek valakit. (Ha valaki tudja, akkor kommentelje be, kérem!) Tehát A nő ötször. Keret van, az elején és a végén tangót táncolnak sokan. A keretnek nem nagyon látom a funkcióját a darabban, de ez egyéni vélemény.
A darab egy férfi (férfivá érő kamasz?) életének nőkhez köthető szakaszait láthatjuk. A főszereplő (Lieblich Roland) kamaszkori túltengő szexuális fantáziáinak szüleményeivel találkozunk először: bőrfűzős-bőrmelltartós domina-jellegű nők csábítják a rosszra Papp Zsuzsanna vezetésével. Innen kívülről úgy tűnik, nehéz lehet ellenállni. Ez az első pillanat, amikor a néző hirtelen a nyolcvanas évek közepéntalálja magát: zene helyett ugyanis kéjes női sikolyok szólnak a hangszórókból. Nagyon idejétmúltnak tűnik.
Van még szürreális esküvő Mendelssohn nászindulójának átiratára (egyébként zene: Márta István), ez a rész kifejezetten tetszett, amennyiben ironikus akart lenni. Én úgy értelmeztem. Aztán pas de deux is van (Pazár Krisztina táncolt nagyon szépen, ő is egyre inkább a kedvencem), aminek a végén ismét hasbavág a nyolcvanas évek: motorral jönnek be és viszik el a táncosnőt. A főszereplő hoppon marad, mert... mondjuk nem divat a tánc, hanem inkább a motor? Vagy mert a szerelmes férfi mindig így jár? Vagy miért? Nem tudom.

Boszorkányszombat is van, közben a háttérben leereszkedik az égből a kötelező kagylóban Vénusz (Barabás Marianna tényleg gyönyörű), aztán közösül a főszereplővel (miért???), meg van még a darab végén valami koncentrációs tábor féle hely, ahol az arctalan tömegből a szerelem ereje kiszakítja az ötödik nőt. Tanulság: a szerelem ereje mindent legyőz. Vagy valami ilyen.
Összességében elmondható, hogy a táncosoknak ezek a mozdulatok ismerősek lehetnek (neoklassszikus-jellegű mozdulatkincs), rajtuk egyébként sem múlik itt semmi. A koreográfián annál inkább. Eléggé közepes. A legjobb indulattal.

Markó Iván a Nap szerettei című koreográfiáját 1979-ben az akkori végzős balettintézeti osztály táncosai részére készítette. Vajon miből gondolta, hogy egy majdnem harminc évvel ezelőtt készített darab olyan technikai kihívás elé állíthatja az ország legjobban képzett társulatát (ha valaki vitatkozna ezzel, szintén kommenteljen!), ami érdeklődésre tarthat számot az Operában? Biztosan nagy sikert aratott ez a darab sokszor, sok helyen, de az operai együttes az elmúlt években Kylian, Forsythe, Manen koreográfiákkal kényeztette azt a pár embert, akit ez érdekelt (vagy bérlete volt és nem tudta, mire vállalkozik). Azokhoz képest ez valami bemelegítőgyakorlatnak tűnik. Természetesen biztosan van mondanivalója, meg hát a zene (Carmina Burana) felismerése minden egybites nézőt boldogsággal tölt el (jé, ezt ismerem, hát mégsem vagyok teljesen műveletlen), akit meg nem, azt is magával ragadja, de ez akkor sem való ide. Lehetne ennek az együttesnek koreográfiát készíteni, de nyilván egyszerűbb elővenni egy régit, leporolni, aztán sütkérezni a Carmina Burana fényében.
A táncosokról nem is nagyon lehet mit írni, nincsenek kihívás elé állítva, nincs mit teljesíteni.

Összességben elmondható, hogy Bozsik koreográfiáján kívül érthetetlen a darabválasztás. Lehet olyan estet csinálni, hogy "A nyolcvanas évek nagy magyar koreográfusai", akkor
érthető Fodor és Markó műve. Annak az estnek viszont a létjogosultságát kérdőjelezném meg. Lenne más, aki koreografálhatna itt és biztos vagyok benne, hogy komolyan venné a feladatot, gondolkodna, kitalálna valami újat. Arra lenne szükség.


5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr24380736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frisky 2008.03.19. 13:22:36

Kár hogy nem Kun Attilával láttad.
Szem száj tátva marad tőle.

Gyagilev (törölt) · http://lattam.blog.hu 2008.03.20. 09:01:19

:( Én is nagyon sajnálom. Ismerem őt, vannak elképzeléseim, milyen lehet. Talán majd legközelebb.

nos 2008.03.31. 23:57:33

részben egyet értek veled,részben nem. bozsik yvetté ott volt,nem is kicsit.nagyon jó amit csinál,viszont ez nem annyira balett mint amennyire modern tánc.ami persze nem baj,csak ez talán magyarázza miért állt távolabb a táncosoktól-bár ritmusérzékük és érzelmeik nincsenek. fodor antalé értelmetlen és élvezhetetlen,nagyon untam.cím...passz.egyedül a koncentrációs táboros(?)rész tetszett,az is talán csak zene miatt.ez volt a legdrágább a három közül,sikerhajhász.(sajnos sok ember benyalta). végül iván.ismerem és szeretem,elég közel áll a családunkhoz és nekem nagyon tetszett a nap szerettei(lehet h elfogult vagyok?!eh).és volt annak oka h ezt választotta,és nem az h "egyszerűbb volt porosat előszedni mint újat csinálni".sajnos ezek a táncosok nem tudták úgy átélni mint a társulata szokta.viszont elég erős kicsiny országunk egyik legtehetségesebb és világszerte elismert művészéről ilyeneket állítani.persze vélemény,nem tetszett neked,megértem és sajnálom.egyébként voltam próbákon és annyira nem egyszerű ez sem,kihívás, az volt,és meg is tettek mindent.ennyire tellett. jó volt olvasni ezt.köszi

Gyagilev (törölt) · http://lattam.blog.hu 2008.04.02. 23:50:34

Ahogy mondod, vélemény, ráadásul nem Markó Iván életművéről írtam, még csak nem is erről a darabról, hanem ennek egy konkrét előadásáról. Így pedig teljes mértékben merem vállalni a véleményemet.
Amit Bozsik Yvette koreográfiájáról írtál, azzal egyetértek, sajnálom, hogy nem ez derült ki a cikkből.
Köszönöm az észrevételeket!

nos 2008.04.03. 13:19:37

de,kiderült h te is ezt gondolod!csak én is. viszont nem tudom h láttad-e azt a képet amin a hármuk arca van profilból...lényeg,h külön kellett fotózni,mert fodor antal nem volt hajlandó velük együtt.szánalmas. és elfogadom a véleményed,csak pont mivel közel áll hozzám szar ilyet olvasni.dehát,mások vagyunk:) ezután viszont lehet elmegyek majd a bozsik darabra a katonában,kíváncsi vagyok. (most megnézem hátha írtál még más érdekeset is.hehe) nahello