HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2007.12.10. 13:09 Gyagilev (törölt)

Ha karácsony, Diótörő

Címkék: tánc karácsony balett diótörő operaház

Valamiért hazánkban mostanában az Operaházban legtöbbet játszott - ráadásul állandóan teltházas - balett a Diótörő. December elején kezdődik a szezon és 30-án még tart. Idén tizenöt előadás, ha jól számoltam. (Az összehasonlítás kedvéért: egy átlag táncelőadás legszebb kőszínházunkban évente jó, ha 4-8 alkalommal megy.)

Mivel karácsonykor játszódik, karácsonyi darabnak tartják, pedig annak ellenére, hogy karácsonykor játszódik, szerintem nem az. Csütörtökön újra megnézem, majd írok arról, hogy ki hogyan táncolt, a színpadképről, mindenről, amit ilyenkor szoktak, most egy kis történeti áttekintés, előzetes.

A darab alapja Ernst Theodor Amadeus Hoffmann Diótörő és Egérkirály című novellája (a Magyar Elektronikus Könyvtár jóvoltából elolvasható itt).

Hogy került egyáltalán Oroszországba a balett? Röviden vázolom a következőkben, máskor majd részletesebben.

A XIX. század végére a balett, mint művészeti forma Nyugat-Európában kiüresedett, nem tudott megfelelni a kor követelményeinek. Nem volt képes arra, hogy az épp aktuális problémákra reagáljon, így népszerűsége is csökkent. A legjobb táncosok a különböző revüszínházakba szerződtek, ahol emiatt kifejezetten színvonalas műsorok készülhettek (ennek köszönhető többek között a XIX. század végén-XX. század elején ezen intézmények divatja). Ezzel a folyamattal párhuzamosan azonban Oroszországban minden körülmény adott volt a balett fejlődéséhez, elterjedéséhez (erős monarchia, gazdag arisztokrácia). Ebben nagyon nagy szerepet játszott Marius Petipa, aki - bár francia nemzetiségű - 1847-ben, 29 évesen elfogadta a Szentpétervári Birodalmi Színházak elsőtáncosi (Premier danseur) meghívását és innentől kezdve szépen lassan orosszá vált. 1849-ben mutatták be első saját egész estés balettjét, a "Léda, a svájci tejeslány"-t. 1870-ben egyeduralkodóvá tették a Szentpétervári színházban.

A Diótörő balett bemutatója 1892. december 18-án volt Szentpéterváron. Zeneszerző az ekkor már világhírű Csajkovszkij. Koreográfusa egyes források szerint Marius Petipa, máshol azt állítják, hogy az ekkor már régóta vele dolgozó Lev Ivanov egyedül koreografálta a darabot. Az mindenesetre biztos, hogy Ivanov keze benne van a darabban, Petipa nélkül pedig nem lehetett volna bemutatni.

1934-ben mutatják be először Oroszországon kívül, először Angliában, majd 1944-ben az Amerikai Egyesült Államokban is. Először a San Francisco Ballet próbál (sikerrel) hagyományt teremteni és minden évben karácsony előtt műsorra tűzik (koreográfia: Willem Christensen). 1954-ben Petipa egyik tanítványa, Georges Ballanchine (grúz származású, eredeti neve: Georgij Balancsivadze) a New York City Ballet-nek készít koreográfiát és a hagyományt folytatják. Híres változat még a Barisnyikov által koreografált, amit az American Ballet Theatre 1976-ban mutatott be.

Oroszországban a Kirov és Bolshoi balett is műsoron tartja (előbbi az itthon is látható Vaszilij Vajnonnen, utóbbi Pjotr Grigorovics koreográfiájával).


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr66259037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása