HTML

Láttam

Tánc és környéke. Főleg balett és modern. Általában vélemény, ajánló csak ritkán.

Címkék

ajánló (20) balett (45) flamenco (21) kult (112) kultúra (115) megmondó (12) modern tánc (52) operaház (36) tánc (119) trafó (12) web (14) Címkefelhő

Keresés

Google

Friss topikok

2008.02.18. 14:02 Gyagilev (törölt)

Lépések - vélemény

Címkék: kult kultúra tánc balett operaház modern tánc kun attila pazár krisztina

Mint előző bejegyzésemben említettem, szombat este (február 16.) megnéztem a Thália színházban az Operaház Lépésről lépésre című modern táncestjét.

Kezdjük olyannal, aminek nem sok köze a tánchoz, hogy aztán a végén már csak az előadással tudjak foglalkozni.

Itt megtekinthető a szombat esti előadás műsora. Megnéztem szombaton mielőtt elindultunk a színházba, hogy tudjam, kit-mit fogok látni. A második darab után azzal szembesültem, hogy függöny le, ajtó kinyit, szünet. Nem értem. Vettem egy műsorfüzetet, megnéztem a szórólapot is. Mindenhol helyesen szerepel minden, csak az interneten nem. Tehát sikerült a nyomdával jó előre leegyeztetni, mit nyomtasson, de a honlapon nem volt idő átírni mindmáig. Gratulálok. A jegy áráért ennyit minimum elvárna az ember (saját különbejáratú problémám, hogy engem leginkább az egyik olyan darab érdekelt volna, ami aztán nem lett).


Felmerült bennem még az a kérdés is, hogy nem lehet-e, hogy ha fele ennyiért adják a jegyeket, akkor megtelik a színház. Vagy legalább háromnegyedig. Nem vagyok közgazdász, de kétszer annyi ember fele annyi pénzért a végeredményen nem változtat. Csak az előadó érzi kicsit jobban magát. Ennyit a mellékvágányról.

Az előadás egy szerintem nagyon jó hagyományt folytat. Egyrészt a modern táncot próbálja becsempészni az Operaház repertoárjába, másrészt fiatal koreográfusoknak ad lehetőséget szárnyaik próbálgatására. Az a gondolat merült föl bennem ezzel kapcsolatban, hogy a hazai táncéletben lévő, az ún. "balett" és ún. "kortárs tánc" közötti szakadékot könnyen csökkenteni lehetne, ha mondjuk ugyanezt az estet elvinnék a Trafóba is. Az ottani nézősereg úgysem látott még nagyon spicc-cipőt táncos lábán, hozzájuk a hegynek kell elmennie.

Ellenben a fenti linken található műsor alapján vártakkal, négy hosszabb-rövidebb darabot láthattunk. Az első (EX IT 2) az ismert Balanescu-kvartett lendületes zenéjére készített koreográfia. A koreográfus Kun Attila saját bevallása szerint a darab a tánc önmagában való szépségét hivatott bemutatni, nem szerkesztett bele semmiféle gondolatot, cselekményt. Díszlet nincs, a világítás nem nagyon változik, minden táncoson egyforma ruha, hogy semmi ne vonja el a néző figyelmét a mozdulatról, annak térben elfoglalt helyéről. A néző persze folyamatosan fogódzókat keres és taszító elektromágneses teret, vagy vízben hullámzó nyövényeket lát a mozdulatok mögé, de ez csak a saját gondolatok kivetítése ezek szerint. Mindenesetre érdekes. Sok szép póz, mozdulat, hagyományos formák kitekerése (pl. ötödik pozícióban álló emberek néha áramütésszerűen ki-kitörnek a hagyományos pózból). Nekem tetszett, Kun Attilát eddig mint táncost szerettem nagyon, úgy tűnik, koreográfiáit is érdemes követni.

A második alkotás a Boccherini-szonáták címet viselte. Alkotója, Fodor Zoltán annyiban lóg ki az est alkotói közül, hogy ő nem volt soha az Operaház táncosa. Semmi másban. A három táncos közül sajnos ki kell emelni Túri Sándort, ugyanis szemmel láthatólag kis súlyfelesleggel rendelkezett az előadás pillanatában, ami nem tett jót az összképnek. Ellenben az első darabbal itt volt valamiféle díszlet (plafonról lelógó drapériasávok), de a darab összességéhez az én számomra nem nagyon tett hozzá semmit. Sajnos párszor észrevehető volt az operaházi táncelőadások nagy részére jellemző ritmikai pontatlanság (ami elég szembetűnő még a teljesen laikus nézőnek is). A darab tetszett, de nagyon mély benyomást rám nem tett.

Szünet, idegbaj a műsorváltozás (és főként Volf Katalin nem szólója) miatt.

Második felvonás, POINT. Bajári Leventét eddig még csak klasszikus szerepekben láttam, kortárs táncosként és koreográfusként nem. Jelen esetben alkotóként emlékezetesebb teljesítményt nyújtott, mint előadóként. Ennek oka valószínűleg Pazár Krisztina pazar jelmeze (bocs, de ezt nem tudtam kihagyni), hidrogénszőke (-fehér?) haja és rendkívül energikus színpadi jelenléte. Nem tudtam levenni róla a szemem a darab folyamán, ezért Levente csak akkor került a látószögembe, ha közel voltak egymáshoz... A koreográfia szintén nem tartalmaz gondolatokat (legalábbis első ránézésre), a mozgás viszont szép, ötletes. Az egész a jelmezekkel, fénnyel, zenével együtt egyértelműen cyberpunk (ha valaki nem ismeri a kifejezést, nagyon javaslom William Gibson: Neurománc című regényét). Nekem ez a darab (és Pazár Krisztina) volt az est fénypontja. El is múlt a düh (de azért a Volf Katalin-szólót hiányoltam).

Az utolsó, elég hosszú darab a Merlo P. Andrea Hommage a Paul Klee című darabja. A háttérbe a Klee képeit vetítették. Bárhogy próbáltam, nem találtam semmiféle kapcsolódási pontot a képek és a tánc között. Valószínűleg a képek megihlették a zeneszerzőt (Veress Sándor), a zene pedig a koreográfust. De ha így volt, akkor nem "Hommage a Paul Klee", hanem "Hommage a Hommage a Paul Klee'" a helyes cím. A koreográfiában sok jó ötlet és szép mozdulat van, de annyira nem sok, hogy a darab teljes hosszán át kitartson. Tehát kicsit rövidebben sokkal jobb lett volna (hangsúlyoznám, hogy nem rossz, tesztett, csak...). Illetve az egyszerre-kellet-volna-lenni mozdulatokból ebben a daraban láttuk a legtöbbet. Kár.

Mindent összevetve egy jó kezdeményezés szerintem jó folytatását láttuk, legyen még ilyen. Lehetne esetleg kicsit többet reklámozni, talán többen eljönnének. Jó látni, hogy vannak kortárs koreográfusok, táncosok, akik ruhában is tudnak és nem azért fekszenek a földre, mert nincs jobb ötletük/nem tudnak táncolni, hanem mert annak a mozdulatnak akkor és ott a helye.

 


1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lattam.blog.hu/api/trackback/id/tr17344112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kkk 2008.05.12. 10:58:02

Bajári Levente és Pazár Krisztina Point cimű darabját láttam és isteni volt ahogy összhangban voltak egymással. A jelmez is jó volt szerintem a darab zenéjéhez kifejezéséhez. a Point című darab utal a spicc cipőre a két test térbeli találkozására szóval van gondolta a koreográfiának és nagyon jól meg van csinálva!
süti beállítások módosítása